پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

در این وبلاگ به معرفی هنرهای مختلف و اخبار هنر، و منابع رشته های هنر خواهیم پرداخت و درباره زیبایی‌شناسی و نظرات فیلسوفان در باب هنرآشنا خواهیم شد

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

گروه نویسندگان

 

(رهیافتی پدیدارشناسانه به نظریه سینماییِ اگزیستانسیالیسم)

نویسندگان: مریم پیردهقان/ فردین صحرایی

منتشر شده در شماره ی پنجم ماهنامه تخصصی فلسفه نو، پرونده ی زیباشناسی

  زیبایی شناسی، به عنوان اصطلاحی فلسفی، در برگیرنده نظریه هایی درباره ی فهم و داوری زیبایی است و نیز پیاده سازی آن از طریق آثار هنری در یک حس عینی، و یا یک شهودگرایی فیزیکی در ذهن. همه ی مکاتب فلسفی وابسته به اگزیستانسیالیسم هم در تئوری و هم در عمل، سهمی قابل توجه را برای زیبایی شناسی قائل شدند [۱] و بسیاری از فلاسفه که با نام «اگزیستانسیالیست» شناخته می شوند اغلب، تجلیِ این فلسفه را به طور تقریبا کاملی از طریق بیان زیبایی شناسانه یافتند. دلیل اصلی این موضوع هم در بیشتر موارد، درگیری ذاتی آنان با کار هنری همچون رمان نویس، نمایشنامه نویس و یا موسیقی دان است که منجر به تغذیه اندیشه شان با این تجربه می شود.[۲] آنان، فصلی مشترک را میان فلسفه و هنر یافتند که پرسش از هستی و دعوت انسان به اندیشیدن است. ارتباطی دوسویه که معتقد است همچنان که فلسفه می تواند اندیشه ها و لحظات نابی را در هنر بیافریند، هنر نیز محملی غنی را فراهم آورد که فلسفه بتواند به خود و پرسش هایش از راه های جدیدتری بیاندیشد.[۳] البته، این کاملا درست می باشد که اگزیستانسیالیسمِ قرن بیستم ملهم از دو فیلسوف بزرگ یعنی سورن کیرکگارد و فردریش نیچه است، با این حال به دلایلی این بحث محدود به متفکران قرن بیستمی شد که یا برچسب اگزیستانسیالیست را همچون توصیفی دقیق از اندیشه شان پذیرفتند، و یا کسانی که قابل توجه ترین سهم را برای زیبایی شناسی قائل شدند که از مهمترین ایشان می توان از آلبر کامو، سیمون دوبوار، گابریل مارسل، موریس مرلوپونتی و ژان پل سارتر نام برد.[۴]

مهمترین اعتراض این مکتب به سنت فلسفی، فراموش شدن انسان و هستی اش در تأملات فلسفی بود. این نویسندگان و فیلسوفان با مورد پرسش قرار دادن اندیشه های سنت فلسفی درباره ی انسان و جهان، طرحی نو در اندیشه در انداختند، طرحی که در آن یقین حاصل از تمام اندیشه های تمامیت گرا و عقلانی مورد تردید قرار گرفت.[۵]

گروه نویسندگان

 

موسسه فرهنگی هنری صبا (وابسته به فرهنگستان هنر)، در ادامه برپایی کارگاهها و دوره های آموزشی تخصصی هنرهای ملی، سنتی و اصیل ایرانی، کارگاه آموزش «کاشی هفت رنگ» را در موسسه صبا برگزار می کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه صبا، این دوره توسط «مصطفی فولادی» در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ برگزار خواهد شد.

شروع کارگاه پس از اتمام ثبت نام اعلام می گردد.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره های: ۶۶۴۸۷۵۳۶ و ۶۶۴۸۷۵۳۷ داخلی ۲۰۵ تماس حاصل نمایند.

مسئول ثبت نام:

خانم سمیه مشفق ۰۹۲۱۲۷۹۵۲۹8

گروه نویسندگان

 

سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر دارد نسبت به شناسایی و انتخاب مجریان واجد شرایط برای اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی با عنوان‌های زیر و همچنین دریافت و بررسی پیشنهادهای پژوهشی براساس ضوابط و مقررات این سازمان اقدام نماید.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، در این راستا از اشخاص واجد شرایط و علاقه‌مند به همکاری دعوت می‌شود نسبت به ارسال پیشنهادها و مدارک لازم حداکثر تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۰۲/۰۶/۱۳۹۸ به نشانی خیابان شهید مفتح جنوبی، نبش خیابان شهید شیرودی، ساختمان اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران، طبقه اول، دبیرخانه، اقدام نمایند.

الف- عناوین طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی مورد نیاز:

  1. شناسایی ظرفیت‌های تبلیغات رسانه‌ای و محیطی جدید
  2. ۲.تدوین سناریوهای باکس‌بندی و تعرفه‌گذاری ابزارهای تبلیغات محیطی
  3. ۳.شناسایی و تحلیل روش‌ها و مدل‌های جدید درآمدزایی در حوزه زیباسازی

گروه نویسندگان

 

آکادمی Jan van Eyck و بنیاد Vroman برای دومین بار مشترکاً در قالب یک اقامت ۶ ماهه در Van Eyck بورس ارائه می دهند و هزار یورو هزینه تولید پروژه، ۹۰۰ یورو حقوق ماهانه همراه با دسترسی رایگان به محل اقامت و کارگاه به هنرمندان ارائه میدهد.

گروه نویسندگان

 

هنرمند آپ آرت ونزوئلا دیدی تازه به دنیای رنگ داد

ایرنا - «کارلوس کروز دیاز» (Carlos Cruz-Diez) هنرمند ونزوئلایی که معتقد بود رنگ به طور پیوسته در زمان و مکان گوناگون تغییر می کند در واقع او دیدی تازه به دنیای رنگ داد.

به گزارش روزنامه گاردین، دیاز دل‌مشغولی خاصی داشت مبنی بر اینکه درک کلی از مفهوم رنگ، اشتباه است. ۹۱۰۹

وی در سال ۲۰۱۴ گفت: می خواهم مردم بدانند که رنگ یک ویژگی قطعی نیست، بلکه به شرایط بستگی دارد.

گروه نویسندگان

تهران- ایرنا- پل طبیعت با رویکرد ترویج هنر و تعامل با اساتید عکاسی برای تولید آثار ارزشمند از نگاه عکاسان جوان عصر جمعه در قالب برنامه ای با عنوان عصرانه عکاسی در قاب دوربین عکاسان قرار می گیرد.

شرکت نوسازی عباس آباد با همکاری انجمن عکاسی میراث فرهنگی برنامه عکاسی از مجموعه پل طبیعت تهران را در قالب برنامه عصرانه عکاسی با رویکرد ترویج هنر و تعامل با اساتید و هنرمندان عکاس و تولید آثار جدید ارزشمند از نگاه عکاسان جوان را در عصر روز جمعه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸ از ساعت ۱۶ الی ۲۱ برگزار می‌کند.

 نماهایی از پل (شگفتی و تفاوت)، فضاهای شهری، معماری مجموعه پل طبیعت، حضور مردم و بازدیدکنندگان، چشم‌انداز و فضاهای طبیعی پل طبیعت و پارک طالقانی و نگاه‌های خاص و خلاق به این مجموعه (عکاسی خلاقانه) از جمله رویکردها و موضوعات این برنامه است.

همچنین عباس عربزاده، ساسان مویدی، مجید ناگهی و حسن غفاری به عنوان اساتید مشاور در این برنامه حضور خواهند داشت.

شایان ذکر است، از مجموع آثار تولید شده در این روز تعداد ۳۰ اثر از ۳۰ نفر برای آرشیو سازمان نوسازی عباس آباد با حفظ مالکیت معنوی عکاس به مبلغ هر اثر ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال خریداری می‌شود.

 

همچنین به کلیه راه‌یافتگان این برنامه از سوی انجمن عکاسی میراث فرهنگی و سازمان نوسازی عباس آباد گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

پل طبیعت تهران یک پل دو طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. این پل که به یکی از نمادهای شهر تهران بدل شده است از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند.

معمار و طراح این پل لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی هستند و همچنین این پل انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد و جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ را نیز دریافت کرده‌است.

گروه نویسندگان

رونق «اقتصاد هنر» رونق «هنر» نیست/برنده حراج میلیاردی تهران کیست؟

سعید فلاح‌فر هنرمند و منتقد حوزه تجسمی ضمن نقد برخی تحلیل‌های ارائه شده درباره فروش میلیاردی آثار در حراج تهران، بر لزوم بازتعریف نسبت اقتصاد و هنر تاکید کرد. به گزارش خبرنگار مهر، سعید فلاح‌فر هنرمند عکاس و کارشناس حوزه هنرهای تجسمی در قالب یادداشتی، درباره اقتصاد هنر و نسبت هنر با اقتصاد و مقولاتی مرتبط با این مفهوم از جمله اقتصاد گالری‌داری و حراج تهران پرداخته است. متن این یادداشت تحلیلی را در ادامه می‌خوانید؛ می‌پرسند اگر اثری از منیر فرمانفرمایان سه میلیارد تومان ارزش دارد، آینه‌کاران (برای قاب‌های آینه‌کاری سنتی در معماری‌های معاصر و تاریخی) باید چقدر دستمزد بگیرند؟! باید گفت این سوال، علی‌رغم شکل حق به جانب و مستدلی که دارد، اساساً توقع و پرسش غلطی است که از عدم آشنایی به موضوع و ناآگاهی از اقتضائات هنر و تجارت نشأت می‌گیرد. متأسفانه باید باور کرد که منافع عده‌ای، چه از جانب هنر و چه از جانب اقتصاد، در سایه تاریک ترویج این کج‌فهمی‌ها و عدم شفافیت‌ها تأمین می‌شود، عده‌ای که فریبکارانه برای حرکت مهره شطرنج، تاس می‌ریزند. اهالی اقتصاد و هنر از هم شناخت دارند؟ قاعده ورود به موضوعات، ترکیبی و بینارشته‌ای است؛ اگر قرار بر پرداختن به «اقتصاد هنر» باشد، باید به دو مقوله کاملاً تخصصی و شیوه تحلیلی رابطه‌ها مسلط بود. اول اقتصاد و دوم هنر و بالاخره چیستی و چگونگی رابطه بین این دو. به نظر می‌رسد مشکل از همین بحث ساده شروع می‌شود. اهالی اقتصاد با هنر و چرایی و چگونگی و چیستی آن آشنا نیستند و اهالی هنر با درک اقتصاد کلان و مقتضیات و جزئیات آن. باید اعتراف کرد هنوز در فرهنگ ایرانی، زبان مشترکی برای این دو پیدا نشده است.

گروه نویسندگان

 

پیشکسوتان سفال و سرامیک به خانه هنرمندان می‌آیند

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، چهار نمایشگاه تجسمی جمعه 18 مرداد در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

دومین «هفته‌ پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران» با نمایشگاه مروری بر منتخب آثار منیر و محمدمهدی قان‌بیگی، جمعه در گالری زمستان خانه‌ هنرمندان ایران آغاز می‌شود. این نمایشگاه که به همت انجمن هنرمندان سفالگر و با حمایت و همکاری اداره‌ کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، شامل 25 اثر نقاشی و سرامیک از دوره‌های مختلف کاری این دو هنرمند صاحب‌نام و پیشکسوت ایرانی است.

هم‌چنین نمایشگاه عکس‌های سیاوش جعفری نیز با عنوان «پُرسه» ساعت 17 در گالری بهار افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه 22 عکس از سیاوش جعفری به روی دیوار می‌رود.

دومین نمایشگاه گروه هنری «توما» نیز با موضوع تصویری سازی و مجسمه در دو گالری میرمیران و پاییز افتتاح می‌شود.

هر سه نمایشگاه تجسمی روز جمعه 18 مرداد ساعت 17 در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شوند و تا 29 مرداد میزبان علاقه‌مندان هستند.

گروه نویسندگان

 

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از جمله طرح هایی است مبتنی بر توجه به ظرفیت های بومی و محلی در حوزه فرهنگ و هنر که توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری تعداد دیگری از نهادها و دستگاه های همکار طراحی شده است و در ده رشته موضوعی (هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، مد و لباس، هنرهای صناعی و سنتی، ادبیات، رسانه و مطبوعات، بازی‌های رایانه‌ای، سینما، چاپ و بسته‌بندی) و چندین رشته زیر موضوع، شهرهای خلاق شناسایی و پس از آن مجموعه ای از شبکه شهرهای خلاق در حوزه های مختلف معرفی می شوند که این شبکه ها به عنوان بازوان اجرایی و برنامه ریزی حوزه فرهنگ و هنر خواهند بود و می توانند در رونق بخشی به حوزه های کسب و کارهای فرهنگ و هنر تاثیر گذار باشند.

مهلت ارسال آثار تا ۲۵ مردادماه ۹۸

متن کامل فراخوان: farakhan.pdf

جهت اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و یا با شماره های ۰۲۱۸۸۳۱۸۶۵۲ ، ۰۲۱۸۸۳۱۸۶۵۸ ، ۰۲۱۶۶۷۰۵۱۰۱ تماس حاصل فرمایید.

گروه نویسندگان