پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

در این وبلاگ به معرفی هنرهای مختلف و اخبار هنر، و منابع رشته های هنر خواهیم پرداخت و درباره زیبایی‌شناسی و نظرات فیلسوفان در باب هنرآشنا خواهیم شد

۲۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

 

نوع مقاله: علمی -پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه، دانشگاه تبریز

2 استاد گروه فلسفه، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز

3 دانشجوی دکتری گروه فلسفه، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز

چکیده

در توماس زیبایی امری متافیزیکی است و با وجود پیوند دارد، از اینرو می­توان وجود را ریشه و اصل زیباییِ اشیاء تلقی کرد. صورت نیز مفهومی کلیدی در زیبایی­شناسیِ تومایی و اساسِ زیباییِ امور است. هر چیزی که وی راجع به زیبایی می­گوید، بیانگر ابتنای آن بر صورت است. در نظام تومایی صورت شیء، با فعلیـت آن شیء مرتبط است. صورت، معیارِ درونیِ زیبایی شیء است. همچنین سه معیارِ عینیِ زیبایی که توماس ذکر می­کند، هر یک، صراحتا یا به طور تلویحی، به مفهوم صورت اشاره می­کند. از طرف دیـگر، توماس زیبایی را با شناخت مرتبط دانسته و ادراک امر زیبا را ادراکی شناختـی قلمداد می­کند. فعلِ «دیدن» یا فعل «ادراک کردن» فعلی است که فاعل شناسا در طی آن یک واقعیت صوری را درک می­کند. پس از نظر توماس، عمل ذهن شناساننده، شکل­دهندۀ زیبایی است و صورت حلقۀ اتصالِ ذهنِ شناسندۀ زیبایی و شیء زیبا و به عنوان واسطه­ای است که ذهن، شـیء را از طریـق آن می­شناسد. پس می­توان صورت را واسطۀ عین و ذهن تلقی کرد؛ زیرا صورت، هم جنبۀ معقول شیء زیبا است و هم اصل ساختاری شیء انضمامی است و با مؤلفه­های عینی زیبایی در ارتباط است.
گروه نویسندگان

به «هم‌او» که هر اندیشه درونش مغاکی در‌افکنَد

برخی داستان‌ها را می‌خوانیم، با اندیشۀ نویسنده آشنا می‌شویم. برخی داستان‌ها را می‌خوانیم، به اندیشه فرو می‌رویم. برخی داستان‌ها را هم می‌خوانیم ــ چنان‌چه به‌راستی و به‌درستی «بخوانیم» ــ اندیشیدن می‌آموزیم.

 به‌جد و با اعتمادی وافر می‌توان داستان‌های هوشنگ گلشیری را از سنخ دستۀ سوم به شمار آورد؛ یعنی از سنخ داستان‌هایی که در آن‌ها اندیشیدن به وقتِ خواندنِ داستان، ارمغانی است قصدشده از سوی نویسندۀ اثر؛ نویسنده‌ای که خود از میانۀ نوشتن می‌اندیشد، می‌گوید، فریاد برمی‌آورد، می‌شورد، و نهایتاً جهان پیرامون خود را نه‌فقط نظاره‌گرانه که ــ حتا به تعبیری ــ هم‌هنگام دست‌ورزانه به نقد و چالش می‌کشد. شاید در این‌جا هر دو مدعای مطرح‌شده در خصوص جایگاه کم‌مانند گلشیری در ساحت داستان‌نویسی را مدعیاتی پرگویانه ــ و از شدت پرگویی، گزافه‌گویانه ــ قلمداد کنید: یکی آموختنِ اندیشیدن ــ نه اندیشه‌آموختن ــ از خلال داستان‌هایش، و دیگری مواجهۀ دست‌ورزانۀ او با واقعیت و مثلاً «جهان واقعی».

هوشنگ گلشیری در سال‌ها و در حال و هوایی شروع به نوشتن کرد که جریان چپ و نویسندگان حزب توده خود را تنها سرآمدان هنر متعهد می‌دانستند. از دید اینان هنرِ متعهد بعضاً آن هنری بود که در شمایل نوعی رئالیسم سوسیالیستی، می‌کوشید به‌نوعی هم مروج اندیشه‌های حزبی باشد و هم طلیعه‌دار سخن‌راندن از «واقعیتی» درجریان. با این همه، واقعیتِ مد نظر ایشان غالباً واقعیتی بود جلوی‌دستی، پیشاروی، و جلوی‌چشمی که سخن‌گفتن از آن طی یک فرایندِ سادۀ بازتابی ممکن و میسر می‌شد. باید گفت، این نگاه به واقعیت و امکانِ سخن‌راندن از آن، مستلزم آن است که سرحدات میان دیدن با گفتن‌ـ‌نوشتن، سرحداتی باشند «تقریباً» مماس با یکدیگر. به یک عبارت، در مرزِ میان چشم و دهان فاصله‌ای به‌شدت باریک وجود دارد و آنچه در این فاصلۀ تنگ و فشرده جایگیر می‌شود، چیزی نیست مگر تنها اراده‌ای معطوف به دیدنِ واقعیتِ پیشاروی: خواستنِ این‌که «واقعیت» را ببینید. در نهایت، ماحصل چنین اراده‌ای هم چیزی نخواهد بود مگر طرح گزارش‌گونه‌ای از این واقعیت، و با اتکا بر آن، فراخواندن دیگران به عمل و عمل و عمل.

گروه نویسندگان

پیش‌درآمد

در این نوشته تلاش می‌کنم با نگاهی جامعه‌شناختی و از خلالِ تحلیلِ داستانِ «وداع»، نوشته‌ی جلال آل احمد (۱۳۲۷)، به نقدِ ساختاریِ پدیده‌ای که آن‌را کالایی‌شدنِ[۱] آرامشِ خیال می‌نامم بپردازم. در پایان نیز، در تلاشی رهایی‌بخش[۲]، سعی می‌کنم برای برون‌رفت از اسارت در چنگالِ این ساختار راهی بیابم.

گروه نویسندگان

« عکس ، فیلم کوتاه ،‌داستان کوتاه »
فراخوان بخش عکس

اهداف جشنواره:
      ما باورمندان به تاثیر انکارناپذیر هنر و روان بر یکدیگر، برآنیم تا با روشن کردن شمع ، نوری را به هزار توی روان بتابانیم و به روشنگری ودرک بیشتر این بخش پر راز و رمز وجودانسان بپردازیم . ما باور داریم بیان هنری این قدرت را دارد که فرهنگ و آگاهی عمومی از بیماری ها و سلامت روان را ارتقا بخشیده و به همگان کمک کند تا با آسایش خیال در جستجوی ارتقا سلامت روان خود باشند. به این دلیل، برآنیم تا با پیوندزنی علم و هنر، شاخه ای نو پرورش دهیم، از عصاره تخیل و واقعیت. و چه بهتر که این مکاشفه و شناخت و به یاری خدا، با برپایی جشنواره و دعوت از ادیبان وهنرمندان جامه عمل به خود بپوشاند. و با برگزاری جشنواره اهداف زیر پویا شوند: درک عمیق تر رمز و راز روان انسان ، نگریستن از منظر هنر به سلامتی و رشد روان ، نگاهی هنرمندانه به دردمندان روان، نزدیکی و باور پذیری دنیای شهروندان مبتلا به تالمات روان .

برگزار کنندگان:
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، گروه روانپزشکی
نهادها و سازمان های همکار:
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری
انجمن روانپزشکان ایران
سازمان کل بهزیستی استان خراسان رضوی
خانه هنرمندان شهرداری مشهد
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
موضوعات جشنواره :
جستجوی سلامت روان در زندگی شهری و روستایی ، ابتلا به بیماری های روانپزشکی و ادامه زندگی ، معنویت، مناسک و سلامت روان ، اورژانس های اجتماعی ، شادمانی و اندوه ، والدگری مثبت ، ارتباط موثر ، خشم و ترس ، پذیرش تفاوت ها ، تاب اوری روانشناختی ، فرهنگ و سلامت روان ، حاشیه نشینی و اختلالات روانی ، کودکان و دنیای روانی شان، کودک آزاری ، مراقبت از زنان اسیب پذیر، سالمندان و اقلیتها.
رئیس جشنواره:
دکتر محمدرضا فیاضی بردبار، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
داوران بخش عکس :  
رضا کیانیان  / هاشم جوادزاده  / حمیدرضا گیلانیفر
دبیر بخش عکس : ابراهیم بهرامی  

جوایز : 
جایزه اصلی بهترین اثر درباره موضوع جشنواره:
لوح تقدیر و مبلغ نقدی 7 میلیون تومان
جایزه دومین عکس برتر درباره موضوع جشنواره:
لوح تقدیر و مبلغ نقدی 4 میلیون تومان
جایزه سومین عکس برتر با موضوع جشنواره :
لوح تقدیر و مبلغ نقدی 2 میلیون تومان
جایزه چهارمین عکس برتر با موضوع جشنواره :
لوح تقدیر و مبلغ نقدی 1 میلیون تومان
جایزه پنجمین عکس برتر با موضوع جشنواره :
لوح تقدیر و مبلغ نقدی 1 میلیون تومان
از طرف دبیرخانه جشنواره ، به تمامی  هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد  گواهی شرکت در جشنواره اهدا خواهد  شد.

مقرات شرکت در بخش عکس جشنواره :
1- شرکت در جشنواره برای  تمامی هنرمندان آزاد است.
2- هر عکاس می تواند 8 عکس بصورت سیاه و سفید یا رنگی ارسال نماید .
3- عکس ها برای مرحله ی داوری بایستی بصورت فایل دیجیتال  ودر اندازه ( بزرگترین ضلع عکس 1400 پیکسل  عمودی یا افقی ) و با فرمت Jpg  و مد رنگی   RGB ارسال شوند . ( حجم هر فایل نبایستی بزرگتر از 2 مگا بایت باشد ). پس از داوری نهایی ، دبیرخانه ی جشنواره از عکاسان برگزیده فایل اصلی را درخواست خواهد کرد و در صورت عدم ارائه و یا نداشتن کیفیت نمایشگاهی ، عکس مربوطه از نمایشگاه حذف خواهد شد.
4- برای هر عکس ارسالی یک کد با حروف و یک عدد به انگلیسی در نظر بگیرید که با خط تیره جدا شده اند، این کد بایستی شامل 4 حرف ترجیحا  ( دو حرف اول نام و دو حرف اول نام خانوادگی عکاس  و یک عدد از یک تا 8 که نشان دهنده ی شماره ی عکس ارسالی خواهد بود،مرتب شود. این کد ها را در فایل اطلاعات ارسالی عکس ها  می توانید عنوان گذاری نیز نمایید.
بعنوان مثال ALI AHMADI تعداد 5 عکس برای نمایشگاه ارسال می کند ، نامگذاری فایل پنجم وی به این شکل خواهد بود .   AlAH-5 
از آنجا که  هیات داوران در هنگام قضاوت به اسامی عکاسان دسترسی ندارند نامگذاری این  کدها بر روی فایل عکس ها الزامی است .
5- ضروری است  به همراه ارسال آثار ، مشخصات کامل هنرمند ، شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تحصیلات و شهر محل زندگی، تلفن ثابت و همراه، ایمیل و یا راههای ارتباطی  دیگر و آدرس  در فایل ورد نیز ارسال گردد.
6- ارسال اثر هنری  و مشخصات هنرمند ، به جشنواره به معنای قبول تمامی مقررات جشنواره است .
7- آثار منتخب در نمایشگاهی در زمان جشنواره در معرض بازدید عموم قرار خواهند گرفت.
8-عکس ها ی ارسالی نبایستی در جشنواره دیگری برنده شده باشند.
9- تصمیم نهایی در مورد نکاتی که در مقررات پیش بینی نشده باشد، بر عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.

تقویم اجرایی:
آخرین مهلت دریافت آثار  : 20 اسفند 1398
داوری آثار: فروردین 1399
برگزاری جشنواره : سوم و چهارم اردیبهشت 1399

نحوه ارسال آثار:
هنرمندان می توانند آثار خود را به ایمیل ، یا ادمین های کانال های تلگرام ، ایستاگرام ، واتس آپ جشنواره  ارسال نمایند.
آدرس ایمیل جشنواره :
Psychiatry.art98@gmail.com
ارتباط از طریق نرم افزار واتس آپ:
09158506343
ارتباط از طریق نرم افزار تلگرام:
t.me/drhejaziadmin
ارتباط از طریق نرم افزار اینستاگرام:
@psychiatry_art

قوانین و حق انتشار آثار:
فردی که اثر را ارسال می کند به عنوان صاحب اثر شناخته شده و مسئولیت پاسخگویی به هر گونه ادعای افراد حقیقی یا حقوقی در زمینه مالکیت اثر ارایه شده بر عهده ارسال کننده اثر است و جشنواره هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص نمی پذیرد.
آثاری در مسابقه شرکت داده میشوند که با قوانین و عرف کشوری همخوانی داشته باشند.
 برگزار کننده مجاز خواهد بود آثارراه یافته به جشنواره را برای برگزاری نمایشگاه ، انتشار در کتاب جشنواره ، وبسایت ، نمایش در سمینارهای علمی ، و دیگر انتشارات جشنواره (‌با ذکر نام هنرمند) استفاده نماید.
محل دبیرخانه:
مشهد، میدان بوعلی، بلوار حر عاملی، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ابن سینا، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و سلامت روان-تلفن :09158506343  

* مرحوم دکتر سید موسی حجازی (1332-1256) از حامیان بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی و بنیانگذار اولین بیمارستان روانپزشکی در شرق کشور
https://t.me/farakhannamayeshgah

گروه نویسندگان

از ونسان ون‌گوگ به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های هنری قرن نوزدهم یاد می‌شود که آثارش تاثیر شگرفی بر هنر قرن بیستم داشته‌است. فیلم‌ها و مستندات زیادی درباره ون‌گوگ ساخته شده ‌است. اما برای درک عمیق‌‌تر و افکار و عقاید وی، جامع‌ترین منبع مطالعاتی، مجموعه نامه‌‌ها تنها اسناد دقیقی است که درباره شرح حال ون‌گوگ در دست داریم. بسیاری از نامه‌ها تاریخ دقیقی ندارند، اما مورخان هنری توانسته‌اند بر اساس آثار وی به مرتب‌سازی و تعیین زمانی نامه‌ها دست یابند. ونسان تمام اندیشه‌ و آرای خود را در قالب خاطره نگاری‌های روزانه در‌ می‌آورد و تنها مخاطب او برادرش بود که در زمان حیاتش قادر به درک عمیق احساسات و اندیشه‌های او بود. این نامه‌ها دربردارنده تلاش ها و امید‌های فردی ون‌گوک می‌باشد. از مطالعه آن‌ها می‌توان دنیای هنرمند را درست‌تر درک کرد و به اسرار و رموز زندگی این نابغه‌ فروتن دنیای هنر و زندگی شگفت انگیزش پی برد.

 

72,500تومان

ترجمه رضا فروزی

گروه نویسندگان

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل ازfuturegenerationartprize.org، این مسابقه توسط PinchukArtCentre ، واقع در کیف ، اوکراین برگزار می شود.

جایزه هنری نسل آینده توسط بنیاد ویکتور پینچوک در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده است ، یک جایزه دوسالانه جهانی هنر معاصر برای کشف، شناخت و پشتیبانی طولانی مدت از نسل آینده هنرمندان.
از کلیه هنرمندان ۱۸ تا ۳۵ ساله از هر نقطه جهان ، که در هر رسانه کار می کنند ، دعوت شده تا در این رقابت شرکت کنند.

کمیته انتخاب بسیار محترمی که توسط یک هیئت داوران برجسته بین المللی منصوب شده است ، هر درخواستی را بررسی می کند و ۲۰ هنرمند را برای لیست کوتاه نامزد می کند. به این هنرمندان مأموریت داده می شود تا در نمایشگاه هایی در PinchukArtCentre در کیف و دوسالانه ونیز ، آثار جدیدی را به نمایش بگذارند.

کلیه آثار هنری فارغ از دسته بندی یا رسانه ساخته شده واجد شرایط ارسال برای رقابت هستند.

برنامه ها از طریق اینترنت پذیرفته می شوند. ارسال باید شامل موارد زیر باشد:
– عکس پرتره شما ،
– CV (بیو ، نمایشگاه های شما) ،
– توضیحات و عکس ها یا فیلم های آثار شما (حداقل ۳ اثر برای بارگذاری نیاز دارید).

هزینه ثبت نام:
ورود به رقابت رایگان است.

جوایز
برنده جایزه اصلی ۱۰۰۰۰۰ دلار آمریکااست که بین ۶۰،۰۰۰ دلار جایزه نقدی و ۴۰،۰۰۰ دلار سرمایه گذاری روی آثار هنری تقسیم می شود.

۲۰،۰۰۰ دلار دیگر نیز به عنوان یک جایزه ویژه بین ۵ تا از هنرمندان به تشخیص هیئت داوران اهدا می شود  و در جهت حمایت از پروژه های هنرمندانیست که باعث توسعه فعالیت هنری آنها را می شود.

آخرین مهلت ثبت نام: ۲۰ مه ۲۰۲۰ ( ۳۱ اردیبهشت ۹۹ )

چه کسی می تواند شرکت کند:
این مسابقه برای کلیه هنرمندان از سراسر جهان آزاد است. شرکت کنندگان باید در زمان درخواست ، بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشته باشند.

وب سایت مسابقه
برای اطلاعات بیشتر به https://futuregenerationartprize.org مراجعه کنید.

گروه نویسندگان

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از سایت cortonaonthemove.com ،  کارتونا د مووی، در دهمین دوره خود در سال جاری ، همکاری خود را با LensCulture ادامه می دهد تا به دنبال کارهای مستند قوی و اصلی از سراسر جهان باشد.

ما به دنبال داستانهایی هستیم که ما را متحیر خواهد کرد. در انتظار پروژه های مستند معاصر هستیم که بیننده را با گرامر جدید به چالش می کشد تا یک پیام قوی با احساسات تازه برقرار کند.

هر پروژه ارائه شده باید حداقل ۸ عکس و حداکثر ۱۵ عکس داشته باشد.

فایل ارسالی باید شامل موارد زیر باشد:
– حداکثر ۱۵ تصویر؛
– یک عنوان؛
– استیتمنت ثبت نام به زبان انگلیسی (یک بیانیه مختصر در مورد کار شما ، حداکثر ۴۰۰۰ کاراکتر ، فاصله را هم شامل می شود) ،
– بیوگرافی به زبان انگلیسی.

هزینه ثبت نام: ورود به رقابت رایگان است

جوایز
به ۲ پروژه برنده از نهم ژوئیه تا ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ در نسخه بعدی جشنواره Cortona On The Move یک نمایشگاه انفرادی اهدا می شود.
۲ پروژه در همان سال در وب سایت LensCulture نمایش داده می شود.

آخرین مهلت ثبت نام: ۱۷ مارس ۲۰۲۰ ( ۲۷ اسفند ۹۸ )

شرکت در این رقابت برای همه آزاد است.

وب سایت مسابقه
برای اطلاعات بیشتر به https://www.cortonaonthemove.com/en/open-calls/new-visions  مراجعه کنید.

گروه نویسندگان
جشنواره هنری «سپیدجامگان، تیمارگران عشق» در دو بخش طراحی پوستر و طراحی اینفوگرافیک با هدف تجلیل و قدردانی از جامعه پزشکان و پرستاران و کادرهای درمانی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از فارس، جشنواره هنری «سپیدجامگان، تیمارگران عشق» با هدف تجلیل و قدردانی از جامعه پزشکان و پرستاران و کادرهای درمانی مقابله با ویروس کرونا از سوی کمیته ملی کمیسیون ملی یونسکو - ایران برگزار می‌شود.

کمیسیون ملی یونسکو با الهام از این سخن جاودان مولانا جلال‌الدین: «طبیبان الهیم ز کس مزد نخواهیم» آثار دریافتی را توسط داوران معتبر بررسی و آثار برندگان را در قالب کتاب مصور چاپ و در فضای مجازی بی‌درنگ ‌با هدف تقویت روحیه، نشاط و قدرشناسی از تیمارگران عشق منتشر خواهد کرد.

همچنین با برگزاری نمایشگاهی از آثار در داخل و خارج از کشور، پیام هنرمندان متعهد ایرانی را در پاسداشت خدمات عاشقانه «سپید جامگان: تیمارگران عشق» در سطح جهانی انعکاس خواهد داد.

امید است این همراهی هوشمندانه اصحاب هنر و فرهنگ، ارج‌گزاری کوچکی به مقام بلند فرشتگان پاکی و نور باشد.

 

 

 

بخش‌های جشنواره:

- طراحی پوستر

در این بخش هنرمندان می‌توانند ایده‌های خود را برای تجلیل از فداکاری کادرهای درمانی و بهداشتی و اطلاع‌رسانی درباره اهمیت و ارزش خدمات ایشان در قالب پوسترهایی در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی متر ارایه کنند.

- طراحی اینفوگرافی

در این بخش هنرمندان می‌توانند هشدارها، توصیه‌های پیشگیری و عوامل موثر بر پیشگیری و درمان ویروس کرونا را در قالب اینفوگرافی در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی متر ارایه کنند.

 

شرایط شرکت:

- طراحان گرافیک و دانشجویان بدون محدودیت سنی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

- هنرمندان و اساتید پیشکسوت می‌توانند در بخش خارج از مسابقه شرکت کنند.

- از هر شرکت‌کننده حداکثر سه اثر در هر بخش برای داوری پذیرفته می‌شود. 

- اصالت و اعتبار آثار ارسالی بر عهده شرکت‌کنندگان است و در صورت کپی و برداشت غیر قانونی از آثار سایر دیگران، مسئولیت آن بر عهده طراح خواهد بود.

- شرکت کنندگان باید فایل آثار را با فرمت pdf یا jpeg در ابعاد 50 در 70 سانتی متر و با کیفیت 300dpi در وقت مقرر و از طریق نشانی ایمیلirartsfestival@gmail.com به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

- دبیرخانه جشنواره با توجه به سیاست و اهداف آن می‌تواند آثار را با ذکر نام طراح در کتاب جشنواره، رسانه‌های مجازی خود، و بروشورها و کاتالوگ‌های کمیته ملی یونسکو منتشر کند.

 

زمان‌بندی جشنواره:

مهلت ارسال آثار ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ و اعلام نتایج داوری ۲۵ فروردین خواهد بود.

همچنین نمایشگاه اصلی و نمایشگاه‌های مجازی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و آیین اختتامیه و اعطای جوایز نیز در همین تاریخ برگزار می شود.

 

ارکان، داوران و جوایز:

رییس جشنواره: دکتر حجت الله ایوبی

دبیر جشنواره: بابک برزویه

دبیر هیات داوران: دکتر بهنام زنگی

داوران از بین اساتید پیشنهادی: میترا معنوی‌راد، قباد شیوا، بهنام زنگی، علی وزیریان، زهرا مسعودی امین، نظام‌الدین امامی‌فر، فرزاد ادیبی، کوروش پارسانژاد، مهدی محمدی

به آثار برگزیده هر بخش جوایزی به شرح زیر تعلق می‌گیرد:

۱-نفرات اول هر بخش لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال (مجموعه ۶۰ میلیون ریال)

۲-نفرات دوم هر بخش لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال (مجموعه ۴۰ میلیون ریال)

۳-نفرات سوم هر بخش لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال (مجموعه ۲۰ میلیون ریال)

-به آثار راه یافته به جشنواره گواهی شرکت و یک نسخه از کتاب مجموعه آثار جشنواره اعطا می‌شود.

 

پیشنهادات برگزاری جشنواره:

تشکیل دبیرخانه جشنواره با انجام خدمات: دعوت از سازمان‌ها و نهادهای ذیربط برای همکاری با جشنواره، تنظیم فراخوان جشنواره، تنظیم محورهای جشنواره، طراحی نشان جشنواره، دعوت از هیات داوران از بین اساتید برجسته گرافیک، طراحی پوستر جشنواره، طراحی آگهی فراخوان جشنواره، انتشار پوستر و فراخوان‌ها، انتشار فراگیر اخبار و فراخوان جشنواره در شبکه‌های اجتماعی تخصصی هنری، طراحی و چاپ گواهی نامه شرکت، طراحی و چاپ لوح‌های تقدیر، داوری اولیه، داوری نهایی، دریافت آثار، مکاتبات، آماده‌سازی برای نمایشگاه، طراحی اقلام اطلاع‌رسانی نمایشگاه.

گروه نویسندگان

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری درباره این مسابقه که به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نهادهای دیگری همانند مرکز هنرهای تجسمی، حوزه هنری، بنیاد فرهنگی روایت فتح، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، گفت: اداره کل هنرهای تجسمی بنا به مسئولیت‌ها و وظیفه‌ای که در حوزه هنرهای تجسمی به عهده دارد، در برنامه‌هایی که جنبه ملی و بین‌المللی دارد حضور می‌یابد.

وی افزود: ما معتقدیم که هنرمندان هنرهای تجسمی می‌توانند در بحران‌های اجتماعی موثر باشند و حضور آنها در فضاهای هنری و رسانه‌ای موجب تقویت روحیه از یکسو و همچنین انجام مسئولیت اجتماعی هنرمندان در قبال جامعه است.

مظفری خاطرنشان کرد: از آنجا که مساله کرونا، موضوعی جهانی است استقبال خوبی از این مسابقه در همین مدت کوتاه شده است. امیدواریم که این حرکت منجر به شروع حرکت‌های موثر دیگر در زمینه ارتباط هنرهای تجسمی با جامعه باشد.

مظفری گفت: این مسابقه از آن دست جشنواره‌هایی نیست که در اختیار یک یا دو نهاد فرهنگی باشد، برگزارکنندگان این مسابقه بین‌المللی از حضور هر نهاد و سازمانی که احساس کند می‌تواند در این زمینه موثر باشد استقبال می‌کنند.

مدت ارسال آثار به این مسابقه بین‌المللی تا ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۹ اعلام شده است. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی دانشگاه علوم پزشکی، شیراز بلوار زند، ساختمان مرکزی علوم پزشکی شیراز، مدیریت فرهنگی و یا به پست الکترونیک   coronacontest@gmail.com مراجعه کنند.

گروه نویسندگان

دهخدای شاعر (نقد و بررسی) به‌سال۱۳۶۲ با نشر «امیرکبیر»

برگزیده و شرح آثار دهخدا )مجموعه ادب جوان) به‌سال۱۳۷۴ با نشر «فروزان‌روز»

دهخدا مرغ سحر در شب تار به‌سال۱۳۸۳ با نشر «اختران»

دخوی نابغه به‌سال۱۳۸۴ با نشر «گل‌آقا»: گزیده‌ای از مقالات چاپ‌نشده یا کمتر دیده‌شده علی‌اکبر دهخدا. گردآورنده در نخستین بخش کتاب، اظهارنظرها و بازتاب‌های چاپ اول این کتاب را همراه‌با زندگی‌نامه‌‌ای از دهخدا نگاشته و طبع کرده است. آثار و تألیفاتی که از دهخدا در این کتاب درج شده عبارت است از نگاهی به «ترجمه عظمت و انحطاط رومیان و ترجمه روح‌القوانین اثر منتسکیو»، «فرهنگ فرانسه به فارسی»، «شرح‌حال ابوریحان محمدبن احمد خوارزمی بیرونی» و تصحیح و تحشیه دیوان‌های ناصرخسرو، سیدحسن غزنوی، حافظ، منوچهری، فرخی سیستانی، مسعود سعد سلمان، سوزنی سمرقندی، ابن یمین، یوسف و زلیخای منسوب به فردوسی، صحاح‌الفرس، لغت فرس اسدی، امثال و حکم، مجموعه مقالات و دیوان اشعار.

بازخوانی چرندوپرند دهخدا به‌سال۱۳۸۸ با نشر «سوره مهر»

از دیگر پژوهشگرانی که درباره دهخدا قلم زده محمد دبیرسیاقی همکار دهخدا در سازمان لغت نامه است وی به‌سبب همین همکاری و صمیمیت و شناخت بی‌واسطه‌ بسیاری از اسناد دست اول و دست‌نوشته‌های منتشرنشده از دهخدا را دردست داشت. دبیرسیاقی راه دهخدا را ادامه داد و در کنار محمد معین مُبلغ معتمد کارنامه دهخدا بود.

مجموعه‌مقالات دهخدا به‌سال۱۳۵۸ با نشر «گلشن»

خاطرات دهخدا از زبان دهخدا، به‌سال۱۳۵۹ با نشر «کتاب پایا»

دیوان اشعار دهخدا به‌سال۱۳۶۶ با نشر «تیراژه»

آثار دیگر نویسندگان و پژوهشگران فعال درباره دهخدا:

احوال و افکار علی‌اکبر دهخدا به‌قلم عباس قنبرزاده، به‌سال۱۳۵۵ با نشر «پویش»: نمونه‌ای است از شرح‌ِحال‌نویسی و جمع‌آوری خاطراتی از دهخدا

نامه‌های سیاسی دهخدا نوشته ایرج افشار، به‌سال۱۳۵۸ با نشر «روزبهان»: ایرج افشار در مقدمه کتاب می‌نویسد «در این دفتر، آن مقدار از نامه‌های علی‌اکبر دهخدا که جنبه سیاسی و اجتماعی دارد و به دست من افتاده است به‌چاپ ‌می‌رسد تا علاقمندان نسبت به احوال او بتوانند از این نوشته‌ها در نگارش و تحقیق آنچه درباره او نوشته می‌شود بهره درست ببرند و دهخدا را از روی نوشته‌های دوستانه و سیاسی‌اش بیشتر و بهتر بشناسند.» در این کتاب نامه‌های دهخدا به سیدنصرالله تقوی، سیدمحمد صراف، ابوالحسن معاضدالسلطنه،محمد قزوینی و نامه‌های اداری وی در زمان راهسازی خراسان چاپ شده است.

علامه علی‌اکبر دهخدا نوشته علی جان‌زاده، به‌سال۱۳۶۲ با نشر «جان‌زاده»

گزیده آثار دهخدا نوشته حسن احمدی گیوی، به‌سال۱۳۷۵ با نشر «قطره»

زندگی‌نامه علامه علی‌اکبر دهخدا (با تأکید بر جنبه سیاسی آن) نوشته رضا یعقوبی، به‌سال۱۳۷۷ با نشر «زهد»: سعی رضا یعقوبی بر آن بوده است تاحدامکان، با استفاده از مدارک و مستندات موجود به جمع‌بندی و تنظیم خلاصه‌ای از زندگی آن بزرگوار با تأکید بر جنبه‌های مختلف فعالیت‌های سیاسی وی بپردازد. وی در مقدمه کتاب می‌نویسد: «علت عمده شهرت و برجستگی علی‌اکبر دهخدا فعالیت‌های سیاسی وی است و همین امر ما را بر آن داشت که با انتشار کتاب حاضر قسمتی از دین خویش را به یکی از عناصر فرهنگ‌ساز این سامان ادا کنیم»

مسافر روشنی (رمانی مستند براساس زندگی دهخدا) نوشته میترا بیات، به‌سال۱۳۷۸ با نشر «سروش»: این رمان را سال۱۳۹۶ محمدباقر رضایی از طرف «گروه اخلاق و زندگی شهروندی» در رادیو تهران برای سلسله برنامه کتاب شب تنظیم کرد که بهروز رضوی آن را خواند.

حکایت‌های دهخدا (گزیده حکایت‌های ترتیبی از لغت‌نامه دهخدا) نوشته محمدحسین صفاخواه، به‌سال۱۳۷۸ با نشر قدیانی

صوراسرافیل و علی‌اکبر دهخدا به‌قلم کامیار عابدی، به‌سال۱۳۷۹ با نشر «کتاب نادر»: کامیار عابدی در این مجموعه پس از مقدمه‌ای درباب انقلاب مشروطه و بنیادهای فرهنگی آن، نکاتی درباره روزنامه صوراسرافیل بیان می‌کند و درپی آن شرحی از زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی علی‌اکبر دهخدا همراه‌با تحلیلی درباره آرای سیاسی و اجتماعی، سروده‌ها، آثار و پژوهش‌های دهخدا به‌دست می‌دهد.

هم‌نوا با مرغ سحر(زندگی و شعر علی‌اکبر دهخدا) نوشته بلقیس سلیمانی به‌سال۱۳۷۹ با نشر «ثالث» (چ.سوم:۱۳۹۸): عناوین این کتاب شامل از تولد تا مبارزه، از مبارزه تا تبعید، مبارزه در غربت، دهخدا در عرصه سیاست، قافله مرگ، علامه علی‌اکبر دهخدا مبتکر یا موسس نثر نوین فارسی، دهخدا و سوسیالیسم، لغت‌نامه بنایی سترگ، در کسوت شاعری، شعر فکاهی، اشعار متجددانه، شعر سنتی، منابع و گزیده اشعار.

دهخدا به‌کوشش مهناز بهمنی به‌سال۱۳۸۲ با نشر «مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان»

معرفی و شناخت علی‌اکبر دهخدا، شهناز مرادی‌کوچی و فتح‌الله اسماعیلی‌گلهرانی، به‌سال۱۳۸۲: آنچه در این کتاب عرضه می‌شود کوششی است برای نشان‌دادن و ارزیابی کم و کیف فعالیت ادبی و فرهنگی و سیاسی دهخدا، از طریق ثبت پاره‌ای از آثار وی و نیز آرا و نظراتی که نویسندگان، شاعران، محققان، منتقدان دربارهٔ حیات سیاسی و اجتماعی و آثار ادبی و فرهنگی او نوشته‌اند. شهناز مرادی‌کوچی و فتح‌الله اسماعیلی‌گلهرانی علاوه‌بر گردآوری مقالات و هماهنگی موضوعی بین آنان، زندگی‌نامه مفصلی از دهخدا نوشتند که گویی کامل‌ترین و مستند‌ترین اثر در معرفی دهخدا دانست.

یاد آر ز شمع مرده یاد آر (زندگی، نقد و تحلیل اشعار دهخدا) نوشتۀ سحر مازیار، به‌سال۱۳۹۰ با نشر «سخن»: در ابتدای کتاب آمده «گردآوری این کتاب تلاشی است در جهت شناساندن دهخدا با تمرکز بر وجه شاعرانه او و اشعارش. از آن رو که کتاب‌ها و مقالات بسیاری در باب زندگی سیاسی او نوشته شده، ما در این کتاب به وجه سیاسی او کمتر پرداخته‌ایم و در کنار وجه شاعریش تا حدودی نیز به جنبه طنزپردازی او توجه نشان داده‌ایم؛ چراکه بسیاری از اشعار مهم او در قالب طنز سراییده شده است. درمجموع باید گفت که این کتاب مجموعه‌ای است از جستارهایی که درباب شعر دهخدا و جنبه شاعری او نگاشته شده است.» مقالات این کتاب شامل عناوین طنز دهخدا، دهخدای شاعر، یاد و خاطرات، گزیده اشعار و کتاب‌شناسی است.

کتابچه علی‌اکبر دهخدا نوشته حسن سالاری، به‌سال۱۳۹۲ با نشر «محراب قلم»: از مجموعه دانشوران دیروز و امروز برای گروه سنی کودک و نوجوان

علی‌اکبر دهخدا به‌قلم علی‌اکبر ولایتی، به‌سال۱۳۹۳ با نشر «امیرکبیر»: جلد هشتم از مجموعه آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران است. این کتاب در ۹ فصل دارد. فصل اول «اوضاع سیاسی‌اجتماعی ایران در دوران قاجار» را بازگو می‌کند. فصل دوم «تولد در عصر استبداد» نام دارد و در فصل سوم که نامش «دمیدن صور اسرافیل» است، چگونگی به‌راه‌افتادن نشریه صور اسرافیل روایت می‌شود. فصل چهارم «اندیشه‌های سیاسی‌اقتصادی» دهخداست. فصل پنجم به «لغت‌نامه دهخدا» می‌پردازد. «امثال و حکم دهخدا» هم در فصل ششم کتاب بررسی شده است. نمونه‌هایی از شعر دهخدا در فصل هفتم کتاب با عنوان «دهخدای شاعر» آمده است. در فصل هشتم آثار دهخدا تجزیه و تحلیل شده و فصل نهم به سال‌شمار زندگی دهخدا اختصاص دارد که کتابنامه را دربرمی‌گیرد.

مقاله‌شناسی

درباره دهخدا و بررسی اندیشه سیاسی و نقد ادبی وی صدها مقاله ژورنالیستی و علمی نوشته شده است که نمونه‌‌های چند در اینجا آورده می‌شود:

چرندوپرند دهخدا و مکان در طنزنویسی فارسی نوشته ایرج افشار

دهخدا، شاعر یا استاد شعر؟ نوشته عبدالحسین زرین کوب

درباره اثر بزرگ علی‌اکبر دهخدا: امثال و حکم نوشته احسان طبری

سرمقاله‌های سروش استانبول نوشته مهرداد سلیمی

دهخدا آغازگر تحول نوشته مهدی اخوان ثالث

دخو نوشته غلامحسین یوسفی

پایان‌نامه‌های مرتبط با دهخدا

زمینه‌های استبدادستیزی و استبدادپذیری در امثال و حکم دهخدا، مصطفا قهرمانی ارشد، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۹

رویکرد چندرشته‌ای به وجوه طنز در امثال و حکم دهخدا، حمیده مظفری، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۹

کتاب شناسی توصیفی‌انتقادی دهخدا، محترم قربانی، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۰

صور خیال در اشعار دهخدا، مجتبی نعیمی، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۰

تحلیل و نقد نکات دستوری لغت‌نامه دهخدا، شهرزاد نیازی، دکتری تخصصی، ۱۳۹۱

بررسی شعر «یاد آر ز شمع مرده یادآر» دهخدا و مقلدان آن، محمدمهدی منصور، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۱

بازتاب اندیشه‌های سیاسی‌اجتماعی علی‌اکبر دهخدا بر تحولات سیاسی دوران مشروطه، محمد قدمگاهی، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۲

بررسی و تحلیل شگردهای طنزآفرینی علی‌اکبر دهخدا در چرندوپرند و دیوان اشعارش، سیداحمد پارسا، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۵

گروه نویسندگان