پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

در این وبلاگ به معرفی هنرهای مختلف و اخبار هنر، و منابع رشته های هنر خواهیم پرداخت و درباره زیبایی‌شناسی و نظرات فیلسوفان در باب هنرآشنا خواهیم شد

۴۰ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

هشدار

درجایی که برای گردش‌های روزمره مشهور بود، نه‌چندان دور از [شهر] چینگ‌دائو[1]، قسمتی صخره‌ای وجود داشت که به‌عنوان مکانی رمانتیک شناخته‌شده بود و دیوارهای سنگیِ پرشیبش تا اعماق زمین فرومی‌رفت. این دیوارهای سنگی میعادگاه بسیاری از مردان عاشق‌پیشه در طول دوره سرخوشی بود و پس‌ازاینکه هرکدامشان دست در دست دختر [محبوبشان] منظره را ستایش می‌کردند، برای خوردن لقمه‌ای غذا توقف می‌کردند و همراه محبوبشان راهی رستورانی در آن نزدیکی می‌شدند. این رستوران بسیار خوب بود و به آقای مینگ[2] تعلق داشت.

روزی عاشقی که رهاشده بود به این فکر افتاد که زندگی‌اش را دقیقاً در همان‌جایی پایان دهد که بیش از همه از آن لذت برده بود، و بنابراین، نزدیک رستوران، خود را از [بالای] صخره به درون درّه پرت کرد. این عاشقِ مبتکر، مقلّدانی یافت و خیلی طول نکشید که این قسمتِ صخره‌ای به همان اندازه که [به مکانی رمانتیک] مشهور بود، به جایگاه جمجمه‌ها مشهور شد.

با این شهرتِ تازه، به‌هرحال دم‌ودستگاه آقای مینگ آسیب دید؛ هیچ جوانمردی جرئت نداشت بانویش را به‌جایی ببرد که هرلحظه باید آماده دیدن آمبولانسی باشد که از راه می‌رسد. کسب‌وکار آقای کینگ بدتر و بدتر شد و چیزی برای او باقی نمانده بود مگر اندیشیدن به نقشه‌ای. روزی او خود را در اتاقش حبس کرد. وقتی دوباره پدیدار شد، به‌سرعت به ایستگاه برقی در نزدیکی آنجا رفت. پس از چند روز سیمی ظاهر شد که در سرتاسر لبه بیرونی قسمت رمانتیک صخره کشیده شده بود. تخته‌ای که از آن آویزان بود این کلمات را بر خود داشت: «خطر! ولتاژ بالا! خطر مرگ!» از آن به بعد، کسانی که در فکر خودکشی بودند از این ناحیه دوری می‌کردند و کسب‌وکار آقای مینگ همچون گذشته رونق گرفت.

گروه نویسندگان

 

سازمان GlogauAIR یک سازمان غیر انتفاعی است که در سال ۲۰۰۶ توسط هنرمند Chema Alvargonzález با هدف ایجاد یک نقطه ملاقات بین هنرمندان از کلیه رشته ها برای همکاری با یکدیگر، تأسیس شده و فعالیت خود را از نظر متریال، قالب و سبک گسترش می دهد.

به گزارش گالری آنلاین، این مرکز با محوریت اصول اکتشاف، خلق و نمایش، استفاده از یک فضای استودیویی در یک ساختمان تاریخی در برلین و پایگاهی در Kreuzberg را ارائه می دهد.

همچنین از هنرمندان دعوت شده است تا در فعالیتهای مختلف و پروژه های همکاری سازماندهی شده در GlogauAIR از جمله گفتگوی هنرمندان، مصاحبه ها، بازدید از استودیوها و برنامه های تبادل با سایر اقامتگاه ها و موسسات ، و همچنین یک نهار خوش‌آمدگویی برای آشنایی با انجمن GlogauAIR شرکت کنند.

استودیو های نمایش GlogauAIR به‌روی همه باز است و تماسی مستقیم با صحنه هنری و گفتگو با مردم را برای ساکنین فراهم می‌سازد.

در آماده سازی نمایشگاه پایان دوره، GlogauAIR یک کاتالوگ را با اطلاعات و عکس های هر هنرمند و همچنین اطلاع رسانی مطبوعات تهیه می کند.

در برخی از موارد در طول اقامت به هنرمندان کمک خواهد شد و مشاوره ارائه میشود.

این مرکز دسترسی به کلیه تجهیزات و ابزارهای موجود در محل اقامت را فراهم می کند.

هیئت داوران که از متخصصین جامعه هنری برلین تشکیل شده است ، هنرمندان پذیرفته شده را انتخاب می کند و این تصمیم تنها یک ماه پس از مهلت درخواست ، از طریق پست الکترونیکی به هنرمندان منتخب ابلاغ می شود. از هنرمندان انتظار می رود که یک پروژه خاص را ارائه دهند که می تواند یک تمرین مداوم را در هر رشته ادامه دهد یا تکمیل کند ، اما باید زمان بندی شود تا در محل سکونت خود انتخاب شود و در دوره اقامت خود (سه یا شش ماه) انجام شود.

هنرمندان از همه رشته ها امکان حضور در این رویداد را دارند. در زیر لیستی از تجهیزات و کمک هایی که در اختیار هنرمند قرار گرفته است مشاهده میکنید:

مولتی مدیا: ۴ عدد پایه، تلویزیون CRT ۶ عد، صفحه نمایش TFT ۴ عدد، دستگاه پخش DVD ۶ عدد، ۲ پخش کننده media، میکسر صدا و بلندگو.

ابزار: چکش، پیچ گوشتی، انبردست، اره، آچار، مته دستی و عمودی و چرخ اره، سنباده، نقاشی دیواری سفید، غلطک و غیره.

نورپردازی: چراغهای سیل (هالوژن و هالید فلزی)، لامپهای فلورسنت، لامپهای لکه ای و Snoot.

استودیو/ محل کار

فضای GlogauAIR از یک ساختمان کامل تاریخی در برلین ساخته شده است که ۱۳ استودیو در سه طبقه آن توزیع شده است. استودیوهای خصوصی دارای سقف بلند و نور طبیعی زیادی هستند. هر طبقه دارای آشپزخانه، دوش، سرویس بهداشتی و WIFI مشترک است. هزینه های اصلی (تعمیر و نگهداری، گاز، برق و اینترنت) در قیمت گنجانده شده است. آشپزخانه ها کاملاً مجهز هستند و استودیوها دارای یک تخت و مبل دو نفره با ملافه، میز، صندلی، میز نور/ لامپ، کمد و قفسه هستند. همچنین یک باغ/ حیاط خلوت بزرگ برای استفاده مشترک وجود دارد.

هزینه های ورودی:

۲۷۰۰ یورو هزینه یک فصل(سه ماه). ۶۰۰ یورو در ماه برای اقامت در استودیوهای مخصوص کار و زندگی + ۹۰۰ یورو هزینه برنامه ریزی و پشتیبانی فنی در طول سه ماه برای استودیوهای باز است.

انتظارات نسبت به هنرمند:

تولید، یکی از مؤلفه های اصلی اقامت در GlogauAIR است و از تمام ساکنان انتظار می رود که یک پروژه خاص را در زمان اقامت اماده و اجرا کنند. در پایان هر دوره ۳ ماهه ، یک رویداد استودیوی آزاد برگزار می شود.

کلیه درخواست ها باید از طریق فرم درخواست در وب سایت مرکز بصورت آنلاین انجام شود. هنرمندان این فرصت را دارند تا بیانیه خود، توضیحات پروژه و حداکثر ۱۰ تصویر را در اختیار مرکز قرار دهند.

مهلت ثبت نام: ۹ مارس ۲۰۲۰ (۱۹ اسفند ۹۸)

شروع اقامت: ۷ آوریل ۲۰۲۰ (۱۹ فروردین ۹۹)

پایان اقامت: ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۲۱ تیر ۱۴۰۱)

برای اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

گروه نویسندگان

 

هنرمندان فرصت اقامت ۳ الی ۸ ماه در ZK / U برلین را خواهند داشت.

به گزارش گالری آنلاین، اقامتگاه ZK / U یک فضای تولیدی است که در آن هنرمندان محققان و دست اندرکاران می توانند در پروژه ها و ایده های فردی یا مشترک همکاری کنند.

این برنامه شامل یک قالب همکاری فعال برای مبادله متقابل فرهنگی‌ست، که در آن ساکنین فرصتی برای معرفی عمل خود به مخاطبان منتخب بدست می آورند.

علاوه بر این، ساکنان ZK / U این امکان را دارند که کارهای خود را در قالبی گسترده تر در زمان اجرای استودیوی باز دو ماهه، با ارائه برنامه ها و رویدادهای عمومی خود با مردم به اشتراک بگذارند.

فضای اقامتگاه شامل آپارتمانهای مبله استودیویی (نیمی از آنها دارای حمام خصوصی) و امکانات عمومی مانند آشپزخانه بزرگ، تراس، کتابخانه و یک پارک عمومی در اطراف محل اقامت است.

برای همراهان خاص، بسته به نوع استودیو-آپارتمان و مدت اقامت (۳-۸ ماه) هزینه اقامت بین ۵۵۰ و ۸۵۰ یورو در ماه است، که تمام هزینه های آب و برق و استفاده از محیط را نیز شامل می شود.

این رزیدنسی از سال ۲۰۱۲ شروع بکار کرده است.

توضیحات سازمان:

کمپانی ZK / U خود را آزمایشگاهی برای فعالیت های بین رشته ای، با محوریت پدیده "شهر" می داند.

کمپانی ZK / U با توجه به آنچه در آزمایشگاه شخصی خود رخ می دهد، مبادله بین المللی را در مورد مسائل جهانی ارتقا می بخشد.

این برنامه برای طیف وسیعی از رشته های هنری معاصر که مفهومی، مداخله گر و متنی است، باز است. کار در ZK / U توسط نقدهای نظری و عملی مبتنی بر زمینه های تحقیقات شهری، جغرافیا، مردم شناسی، شهرسازی، معماری و علوم انسانی انجام می شود.

کمپانی ZK / U به طور ویژه به ابتکارهایی که فضایی برای رویارویی و تبادل بین شهروندان با پیشینه های مختلف ایجاد می کند، علاقه نشان می دهد.

شیوه هایی که باعث می شود پیچیدگی های جهانی در یک زمینه محلی قابل درک باشد و پروژه هایی که اشکال تعلق محلی را در جوامع پس از مهاجرت تصور می کنند، از جمله موضوع های مورد نظر این رویداد است.

زبان های مورد استفاده در کار انگلیسی و آلمانی است.

تعداد استودیو ها: بین ۱۱ تا ۱۶ عدد است و بین ۱۱ تا ۱۶ هنرمند به طور همزمان در برنامه حضور دارند.

رشته های مورد نظر:

پرفورمنس، مجسمه سازی، هنرهای تجسمی، هنر موسیقی، نقد هنری

 

آیا انتظار می رود هنرمندان در طول اقامت خود یکی از موارد زیر را انجام دهند؟

نمایش عمومی یا سخنرانی عمومی در کارگاه

علاقه مندان به شرکت در این برنامه می بایست فرم ثبت نام را تکمیل و همراه با رزومه و مدارج تحصیلی و پروپوزال خود ارسال نمایند‌.

ثبت نام در این برنامه از بهار ۲۰۲۰ آغاز میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

گروه نویسندگان

 

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی توسط گالری کمال در کشور آذربایجان شهر باکو برگزار میشود‌.

سبک:آزاد

تکنیک:آزاد

دو گواهی به هنرمند اهدا می شود یکی از طرف گالری باکو و دیگری نگارخانه کمال

ورودی :آثار سایز ۷۰.۱۰۰ به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان. سایزهای کمتر تا ۷۰.۵۰ به مبلغ ۵۴۰هزار تومان

هزینه حمل بار: ۱۲۰ هزارتومان ۲۰ درصد از هزینه فروش آثار به نگارخانه تعلق می‌گیرد.

آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۰ دی ۹۸

ارسال آثار به تلگرام: ۰۹۱۲۴۶۱۷۳۵۳

جهت کسب اطلاعات بیشتر ۰۹۱۲۴۶۱۷۳۵۳ ۰۲۶۳۴۴۱۷۷۰۴

🔘اینستاگرام kamal_gallery_art

گروه نویسندگان

 

نمایشگاه خوشنویسی علی اشرف صندوق آبادی و جمعی از هنرمندان در نگارخانه خیال شرقی موسسه صبا برپا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در آیین گشایش نمایشگاه که عصر پنج شنبه ۲۸ آذرماه از ساعت ۱۶ با حضور هنرمندان و علاقه مندان به خوشنویسی برگزار خواهد شد استاد امیرخانی به ایراد سخن خواهند پرداخت.
علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه نقش نیستان می توانند روز جمعه ۲۹آذرماه از ساعت ۱۵ تا۲۰ و از ۳۰ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸به نگارخانه شرقی موسسه صبا مراجعه کنند.
نشانی خیابان ولیعصر(عج) خیابان طالقانی ،خیابان برادران شهید مظفر پلاک ۱۲۵ موسسه صبا مراجعه نمایند.

گروه نویسندگان

روزانه فراخوان‌های زیادی برای شرکت در نمایشگاه‌های هنری منتشر می‌شود. این فراخوان‌ها بر اساس نوع داوری، حمایت مالی و اینکه وابسته به کجا هستند و توسط چه کسانی برگزار می‌شوند، میزان اعتباری متفاوت برای هنرمند ایجاد می‌کند. شرکت در فراخوان معتبر می‌تواند برای یک سکوی پرتاب برای ورود به فضاهای معتبر هنری باشد و شرکت در فراخوان نا معتبر نه تنها سابقه محسوب نمی‌شود بلکه برای هنرمند ضرر مالی به همراه دارد.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان: هنرمندان به صورت‌های مختلفی نمایشگاه برگزار می‌کنند. نمایشگاه‌های گروهی و نمایشگاه‌های انفرادی.

شرکت در نمایشگاه‌های گروهی به چه صورت است؟

بعضی از اساتید در پایان دوره آموزشی برای هنرجویانشان نمایشگاه گروهی ترتیب می‌دهند. این نمایشگاه‌ها معمولا اولین حضور هنرجویان در فضای حرفه‌ای است و جنبه آموزشی دارد. اما در این نمایشگاه‌ها فروش آثار آنقدر بالا نیست که جنبه اقتصادی هم داشته باشد. راه دیگر برگزاری نمایشگاه گروهی ارتباط بی واسطه و شخصی هنرمند با گالری یا نگارخانه‌ها است. این گالری‌ها می‌توانند خصوصی یا وابسته به دولت باشند. گالری خصوصی مثل گالری "هفت ثمر" و گالری‌های دولتی و عمومی مثل خانه هنرمندان یا نگارخانه‌ها و فرهنگسراها.

یکی دیگر از راه‌های شرکت در نمایشگاه‌های گروهی پذیرش در فراخوان‌های هنری است. این فراخوان‌ها هم چند نوع هستند:

فراخوان‌های انجمن‌های هنری  که مثلا توسط انجمن‌های "تصویرگران ایران" منتشر می‌شود و بیشتر شرکت کنندگان اعضای آن انجمن هستند.

فراخوان‌های مناسبتی و ملی. این فراخوان‌ها به دلیل یک اتفاق خاص اجتماعی یا بزرگداشت یک شخصیت برگزار می‌شود. این فراخوان‌ها معمولا با حمایت مراکزآموزشی یا دولت حمایت مالی می‌شود و معمولا داوران معتبری هم دارد. شرکت در این این فراخوان‌ها و پذیرفته شدن اثر در چنین نمایشگاه‌هایی معمولا رایگان است.

فراخوان‌های نمایشگاه‌های گروهی مناسبتی یا غیر مناسبتی. این فراخوان‌ها توسط گالری‌های خصوصی منتشر می‌شود. این نمایشگاه‌ها گاهی حامی مالی خصوصی دارند و به صورت رایگان برگزار می‌شوند یا خود گالری حامی مالی این نمایشگاه‌ها است. نحوه داوری و حضور در چنین نمایشگاهی مراحل خاص خود را دارد و یک اثر باید از نظر تکنیکی و محتوایی قابل قبول و قابل ارائه باشد. گاهی چنین نمایشگاه‌هایی جنبه حمایتی برای هنرمندان دارد و یا جنبه تبلیغاتی برای گالری دارد. گاهی هم راهی برای جذب هنرمندان جدید به یک گالری است.

فراخوان‌های خارجی و بین‌المللی. در دسته دیگر فراخوان‌های بین المللی هستند که توسط گالری‌ها یا موزه‌های خارج از ایران منتشر می‌شود. این فراخوان ها معمولا در سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند و با هنرمند بی واسطه ارتباط دارند. بعضی از نمایشگاه‌های این چنینی ورودی به مبلغ یورو یا دلار دارند که در صورت مشکل پرداخت ارزی مبلغ با مکاتبه با گالری سعی بر حل کردن مشکل شرکت کننده نمایشگاه می‌کنند.

فراخوان‌های پولی. دسته آخر فراخوان‌ها فراخوان‌ها پولی هستند که توسط سایت‌ها و صفحاتی کمتر شناخته شده و از نظر هنری معتبر منتشر می‌شود. این فراخوان‌ها نمایشگاه‌هایی هم در خارج از کشور برگزار می‌کنند. در متن این فراخوان‌ها برای هر اثری که در نمایشگاه شرکت کند و با توجه به ابعاد اثر باید مبلغی جداگانه پرداخت شود. قیمت نمایشگاه‌های داخلی و خارجی این فراخوان‌ها متفاوت است. معمولا داوران چنین نمایشگاه‌هایی افراد شناخته شده در این زمینه نیستند و ممیزی ورود به چنین نمایشگاه‌هایی چندان سخت نیست. بلکه مهمترین نکته در این بین واریز مبلغ ورودی و رزرو در نمایشگاه است. بعد هم نمایشگاه برگزار می‌شود و هنرمند بعد از پرداخت مبلغ با گواهی شرکت در نمایشگاه که چندان اعتباری برای سابقه کار محسوب نمی‌شود کارش با گالری و نمایشگاه پایان می‌یابد.

دلایل اعتبار کم این نمایشگاه‌ها:

- شرکت در همه نمایشگاه‌ها هزینه‌ای دارد و رایگان نیست. اما در گالری‌ها به صورت معمول این هزینه بعد از اتمام نمایشگاه و با اعلام هزینه‌هایی که شده از مبلغ فروش هنرمند کسر می‌شود و در صورت عدم فروش آثار توسط هنرمند پرداخت می‌شود.

- در این فراخوان‌های پولی اول هزینه را برای هر اثر می‌گیرند و مدعی هستند در صورت فروش اثر در نمایشگاه درصدی از هنرمند نمی‌گیرند و تمام فروش متعلق به هنرمند خواهد بود. این نمایشگاه‌ها معمولا فروش ندارند.

- چیدمان و برگزاری نمایشگاه استانداردها و شرایط خود را دارند. فاصله بین آثار بر روی دیوار، نور پردازی فضا و تابلوها و انسجام آثار یک نمایشگاه گروهی چه به لحاظ موضوعی و چه به لحاظ ظاهری از اهمیت برخوردار است. هراتاق یا فضایی به خاطر داشتن مجوز گالری، قابلیت برگزاری نمایشگاه را ندارد.

- گفته می‌شود بعضی از این گالری‌هایی که چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنند، بعد از مدتی فعالیت‌شان متوقف می‌شود و گواهی شرکت در نمایشگاه گالری که دیگر وجود ندارد معتبر نیست.

- اصلا مشخص نیست این نمایشگاه‌ها استاندارد لازم برای حمل و نقل آثار به خارج از کشور را دارند. آیا در قبال مبلغ زیادی که برای حضور آثار در نمایشگاهی در خارج از کشور می‌گیرند این نمایشگاه را در یک فضای معتبر هنری برگزار می‌کنند؟

- معمولا در انتخاب آثار موضوع و رویکرد مشخصی وجود ندارد.

- اشخاصی که به عنوان کیوریتور یا نمایشگاه گردان در این فراخوان‌ها معرفی می‌شوند بیشتر به شکل واسطه‌ای برای توضیح امور مالی و قرارهای کاری عمل می‌کنند، در حالی کیوریتور یا نمایشگاه‌گردان واقعی کسی است که مدتی با گروه هنرمندان در ارتباط بوده و آثار نمایشگاه گروهی با نظر گروه در هماهنگی شکل گرفته‌است.

- این فراخوان‌ها داور مشخصی را معرفی نمی‌کنند و اصلا مشخص نیست داور دارند یا خیر. فراخوان‌های معتبر معمولا داورانی که شناخته شده‌ای دارند.

گروه نویسندگان

 

کدخبر : 1209
  •  
  •  
  •  
 

گالری‌های ایران در هفته‌های آخر زمستان میزبان بیش و از بیست و پنج افتتاحیه هستند. در این گزارش فهرستی از افتتاحیه‌های تهران، اصفهان، محمودآباد، رشت و کرمانشاه در تاریخ ۲۲ آذر به انتخاب هنر‌ام‌روز آورده شده‌است.

هنر‌ام‌روز-مه‌سیما شکریان:

گالری اعتماد

نمایشگاه آثار "حبیب فرج‌آبادی"

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ تا سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

تهران، میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن بست شیرودى پلاک ۲۵

گروه نویسندگان

 

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان چهارمین نمایشگاه هنری «ورسوس» تا دهم آذرماه تمدید شد و نقاشان جوان زیر ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه به سایت  www.versusartcontest.com آثار خود را ارائه کنند.

پیش از این اعلام شده بود که مهلت فراخوان تا پایان آبان ماه است ولی به دلیل محدودیت‌هایی که بر اینترنت سراسر کشور اعمال شد، دبیرخانه این رویداد تصمیم به تمدید تاریخ پایان فراخوان را گرفت.

چهارمین نمایشگاه هنری «ورسوس» (نمایشگاه نقاشی سن‌ایچ برای نسل جوان) با هدف حمایت از جوانان هنرمند و با تمرکز بر شناسایی استعدادهای نسل جوان و معرفی آنها به جامعه هنری از تاریخ ۴ تا ۱۸ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه  ۱۰۰ درصد مبلغ فروش آثار هنری به هنرمندان جوان تعلق می‌گیرد؛ هنرمندانی که پس از بررسی اولیه هیات انتخاب آثارشان برای حضور در نمایشگاه انتخاب می‌شوند.

شرکت سن ایچ و شرکت مدیا  به عنوان طراحان و برگزار کنندگان  این رویداد هنری طی چهار سال همکاری در این حوزه تنها در پی خلق فضایی سالم برای رقابت هنرمندان جوان ناشناخته سرتاسر کشور هستند و هرگونه درآمدزایی در نمایشگاه «ورسوس» متعلق به خود هنرمندان است.

هیات انتخاب آثار چهارمین نمایشگاه نقاشی «ورسوس» را مصطفی دشتی، ساسان نصیری، لیلی وکیلیان، مهدی احمدی و عطا هاشمی‌نژاد تشکیل داده‌اند و داورانی که در مرحله نهایی به بررسی آثار برگزیده خواهند پرداخت شهلا حسینی، معصومه مظفری و امیرحسین اعتماد هستند.

پس از پایان مهلت ارائه در تاریخ ۱۰ آذر، هیات انتخاب بررسی آثار رسیده را آغاز می‌کند و در مرحله نهایی آثار برگزیده توسط هیات داوران برای نمایش در تاریخ  و مکان فوق الذکر انتخاب می‌شوند.

اولین دوره‌ نمایشگاه «ورسوس» ویژه‌ هنرمندانِ نقاشِ زیر ۳۰ سال، در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ در خانه‌ هنرمندان ایران برگزار شد. آثار برگزیده دومین دوره که به هنرمندان مجسمه ساز جوان زیر ۳۵ سال اختصاص داشت هم دوم تا نهم بهمن ماه سال ۱۳۹۴ در فرهنگسرای نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفت.

سومین نمایشگاه «ورسوس» از ۱۵ تا ۲۵ ‌دی ماه ۱۳۹۶ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. «ورسوس» چهارم هم از تاریج ۴ تا ۱۸ بهمن ماه در خانه هنرمندان برپا خواهد شد. 

گروه نویسندگان

تجسمی کاهش داشت، موسیقی افزایش

تجسمی

براساس لایحه بودجه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، مجموع بودجه‌های پیشنهادی موسیقی و هنرهای تجسمی به ۸۹ میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان می‌رسد. بودجه پیشنهادی سال ۹۹ نسبت به بودجه پیشنهادی سال ۹۸ با نزدیک به پنج میلیارد تومان افزایش همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه با حضور در جلسه علنی مجلس، متن لایحه بودجه ۹۹ را تقدیم رییس مجلس کرد. در این لایحه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲ هزار و ۴۳۱ میلیارد و ۵۵۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

از میان بودجه در نظر گرفته‌شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۸۹ میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان به بخش‌های هنرهای تجسمی و موسیقی اختصاص داده شده است. این رقم که سال گذشته ۸۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بوده است، در بودجه پیشنهادی سال ۹۹، با حدود ۴ میلیارد افزایش همراه بوده است. 

*****

در لایحه بودجه تنظیم شده توسط دولت سهم «برنامه حمایت و گسترش هنرهای تجسمی» ۳۳ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان برآورد شده است. این رقم پیشنهادی سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که در بودجه پیشنهادی امسال با کاهش همراه شده است. 

زیر مجموعه‌های این ردیف بودجه به شرح زیر است:

حمایت از آموزش، ترویج و حفظ آثار بومی و قومی ایران اسلامی (۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

حمایت از موسسات، انجمن‌ها، مراکز و تشکل‌های صنفی هنرهای تجسمی (۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

نظارت بر فعالیت‌های تجسمی (۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

حمایت از حضور بین‌المللی هنرمندان تجسمی (۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان) 

کمک به تقویت آرشیوهای هنر بومی (یک میلیارد)

کمک و حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های هنری تجسمی (۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیارد تومان)

فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر (۲ میلیارد تومان)

صدور مجوز برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی هنرهای تجسمی، تاسیس نگارخانه‌ها، ورود و خروج آثار هنری، نصب مجسمه و یادمان و علائم و نشانه‌ها (۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

*****

همچنین در بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۹ برای بخش «برنامه حمایت و صیانت از موسیقی ملی» ۵۵ میلیارد و ۹۰۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این رقم در بودجه پیشنهادی سال ۹۸،  ۴۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که امسال با افزایش همراه شده است. 

زیر مجموعه‌های این ردیف بودجه به شرح زیر است:

ایجاد آرشیو ملی موسیقی ایران (۵۰۰ میلیون تومان)

حمایت از برگزاری جشنواره‌های موسیقی (۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) 

حمایت از تولید، ساخت و اجرای موسیقی صحنه‌ای (۱۸ میلیارد تومان) 

حمایت از حفظ و اشاعه موسیقی نواحی و آئینی ایران (۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون) 

نظارت بر فعالیت‌های حوزه موسیقی (۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) 

حمایت از حضور بین‌الملل موسیقدانان و گروه‌های موسیقی (یک میلیارد تومان) 

کمک به موسسات، مراکز، انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های صنفی موسیقی (۲ میلیارد و ۹۰۷ و ۸۰۰ هزار تومان) 

حمایت از ارکسترهای ملی و سمفونیک (۱۴ میلیارد تومان) 

کمک به خانه موسیقی و موزه موسیقی (۲ میلیارد تومان)

کمک به بنیاد فرهنگی هنری رودکی (۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون) 

صدور مجوز انتشار آثار موسیقی، اجرای موسیقی، پروانه تاسیس و فعالیت مراکز موسیقی (۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)

گروه نویسندگان
 

 

مقاله 1، دوره 24، شماره 3، پاییز 1398، صفحه 5-16  XML اصل مقاله (18.56 MB)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.261631.665984
نویسندگان
فریده آفرین email 1؛ معصومه شکوری ثانی2
1دانشگاه
2دانشگاه سمنان
چکیده
بی‌علاقگی یکی از ویژگی‌های اساسی تجربه زیباشناختی قرن هجدهم بریتانیا و آلمان است. در این پژوهش با روش تحلیلی-تطبیقی، چیستی مولفه‌ها و وجوه بی‌علاقگی در شاخه آلمانی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف از شناخت وجوه بی‌علاقگی، ایجاد تمایز میان تجربه‌ی زیباشناختی و سایر تجارب شناختی، اخلاقی و نیز ذوقی است. قائل‌شدن به چنین تفکیکی، از جستجو در آرای کانت حاصل شده است. اما آیا دیدگاهی به این سرسختانه که در مرحله اول به خودمختاری و جدایی تجربه و امر زیباشناختی از سایر تجارب می‌انجامد، در تفکر شوپنهاور و نیچه هم قابل پیگیری است؟ این پژوهش با تأمل در زیباشناسی سه متفکر یعنی کانت؛ شوپنهاور و نیچه، بی‌علاقگی را در سه دسته نظری، عملی و حسی قابل تقسیم می‌بیند و بر این نکته تأکید می‌کند که کانت در هر سه شاخه با رادیکال‌ترین نحوه نگاه، زمینه اساسی اندیشه شوپنهاور و نیچه را فراهم آورده است. نتیجه اینکه شوپنهاور با تغییراتی در این رویکرد، همچنان نوکانتی باقی می‌ماند، اما مسیر حرکت نیچه به منزله یک متفکر پساکانتی در بخش بی‌علاقگی حسی (به ویژه در تبارشناسی اخلاق)، به جهت رویکرد و تأکیدات متفاوت، از تفکر کانت فاصله می‌گیرد. از این‌رو، این پژوهش رویکرد کانت را سرسخت، دید شوپنهاور را منعطف و نگاه نیچه را در بحث بی‌علاقگی، ضعیف ارزیابی می‌کند. 
کلیدواژه‌ها
زیبایی؛ امر زیبا؛ بی علاقگی؛ تجربه‌ی زیباشناختی؛ زیباشناسی آلمانی
گروه نویسندگان