پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

پژوهش هنر و فلسفهٔ هنر

در این وبلاگ به معرفی هنرهای مختلف و اخبار هنر، و منابع رشته های هنر خواهیم پرداخت و درباره زیبایی‌شناسی و نظرات فیلسوفان در باب هنرآشنا خواهیم شد

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری به نقل از ستاد خبری دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران، شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران، به دلیل تقاضای جمع زیادی از هنرمندان مبنی بر کوتاه بودن زمان ارائه طرح‌های پیشنهادی، مهلت ارسال طرح‌ها را تا روز یکشنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۴ تمدید کرد.

به گفته دبیر دوسالانه هشتم، با اعلام فراخوان در روز ۲۷ شهریورماه و در پی آن با برگزاری دو نشست درباره رویکردها و مکان برگزاری دوسالانه باغ کتاب که با استقبال هنرمندان مواجه شد، دریافتیم که مدت اعلام شده در فراخوان برای آنچه مدّنظر ما بوده، کم است و این یکی از دلایل مهّم شورای سیاست‌گذاری برای تمدید مهلت فراخوان بود. هدف اصلی ما در این رویداد، تمرکز بر فرایند شکل‌گیری آثار است و همچنین بازتعریف مرزهای مجسمه‌سازی و حمایت از دیگر رسانه‌های هنر معاصر و بین رشته‌ای، به دلیل این رویکردهای نوین، هنرمندان برای ارائه آثار و ایده‌هایشان به مهلت بیشتری نیاز دارند.

هشتمین دوسالانه ملّی مجسمه‌سازی تهران از اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ در باغ کتاب تهران برگزار می شود.

گروه نویسندگان

 

مقاله 7، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، پاییز و زمستان 1396، صفحه 135-151  XML اصل مقاله (861.12 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2018.69635
نویسنده
الهه پنجه باشی
عضو هیات علمی الزهرا
چکیده
مطالعه گفتگو یکی از رویکردهای مطالعه تصاویر در زمان معاصر است و از جمله موضوعاتی است که به طور عمده مورد مطالعه و بازاندیشی انتقادی واقع شده است. حضور انسان در آثار هنری در همه دوره‌ها از موضوعات هنری بوده است. مطالعه انسان و نقش انسان در تقابل با گفتمان زیبایی‌شناسی در آغاز قرن بیستم از نظریه‌های میخاییل باختین است. او شیوه مطالعاتی خود را بر مبنای انسان، خود و دیگری و گفتگوی مابین آن‌ها قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه گفتگومندی و بررسی زمینه فکری گفتگو در آرا باختین به صورت زیرساخت نظری و در پیوند با نقاشی‌های فتحعلی شاه قاجار است. فرض پژوهش حاضر تحول معانی و جایگاه گفتگو در پیوند با هنر نقاشی قاجار است که انسان‌مدار است. ابتدا حوزه نظری باختین و مطالعه گفتگومندی و جایگاه تک‌صدایی و چندصدایی مورد بررسی قرار گرفته است و بر این مبنا جایگاه آن در نقاشی قاجار با مطالعه موردی نقاشی از فتحعلی شاه قاجار تحلیل و بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش این است که گفتگومندی در آثار نقاشی دوره ابتدایی قاجار چگونه است؟ روش پژوهش حاضر کیفی و بر اساس روش‌شناسی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای بوده است. نتایج یافته‌ها حاکی از آن است گفتگو‌گرایی در هنر نقاشی دوران قاجار وجود داشته و به صورت عاملیتی فعال و پویا در تعامل با مخاطب به صورت تک‌صدایی و چندصدایی با محوریت انسان نمایان می‌شود. تک‌صدایی بیشتر از چندصدایی در نقاشی‌های ابتدایی قاجار وجود داشته است.
گروه نویسندگان

 

پروژه های خلاقانه در زمینه معماری، هنرهای تجسمی و هنرهای جدید میتوانند در برنامه رزیدنسی Assisi، ایتالیا برای پاییز - زمستان ۲۰۱۹ و همچنین برای سال ۲۰۲۰ شرکت کنند.

به گزارش گالری آنلاین، پروژه های ارسالی میتوانند به صورت انفرادی و یا گروهی اجرا شوند.

شرح برنامه های اقامت:

برنامه جدید "Arte Studio Ginestrelle" در شهر Assisi، در نزدیکی کلیسای جامع سن روفینو برگزار میشود.

این مرکز دارای دو اتاق خواب دو نفره و استودیو است. (که ممکن است به صورت اتاق های یک نفره نیز رزرو شود). این مکان برای زوج های هنری/ نویسندگان و همچنین برای همکارانی که در پروژه های مشترک کار می کنند ایده آل است.

مدت اقامت:

درخواست اقامت به صورت هفتگی و ماهانه امکان پذیر است.

رشته ها:

- طراحی

- معماری

- هنرهای ادبی

- عکاسی

- پروژه های ویدیویی

- ساخت فیلم

- پروژه های کیوریتورال

- دانشگاهیان

- هنرهای زیبا (با تمرکز بر روی آبرنگ، نقاشی و طراحی)

- پرفورمنس

- موسیقی

هزینه اقامت هر شب شبانه (برای افراد ، زوج ها یا همکاران) بین ۳۵ تا ۵۰ یورو متغیر است.

از هنرمندی که برای برنامه ما انتخاب می شود دعوت می شود در نمایشگاه بین المللی هنر معاصر سالانه ۲۰۱۹ شرکت کند و فرصت های بیشتر برای درخواست نمایشگاه های هنری در ایتالیا و خارج از کشور نیز موجود است.

مدارک مورد نیاز:

رزومه هنرمند و شرح پروژه پیشنهادی

برای دریافت فرم های درخواست و هرگونه اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های اقامت، با دکتر مارینا مرلی از طریق آدرس ایمیل artestudioginestrelle@gmail.com در تماس باشید.

مهلت ثبت نام: ۶ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت برگزار کننده برنامه مراجعه نمایید.

گروه نویسندگان

 

انجمن سلطنتی هنرمندان نقاش آبرنگ در لندن برای دویست و هشتمین دوره نمایشگاه های خود از هنرمندان سراسر جهان جهت شرکت در این رویداد دعوت کرده است.

به گزارش گالری آنلاین، رسانه قابل قبول در این رویداد آبرنگ یا موار دیگر محلول در آب، از جمله آبرنگ، اکریلیک، جوهر یا گواش (به استثنای روغنهای محلول در آب) است.

کلیه کارها باید بصورت آنلاین ارسال شوند. پیش انتخاب از ورودی های آنلاین صورت می گیرد و پس از آن آثار انتخاب شده برای انتخاب نهایی به Mall Galleries لندن تحویل داده می شوند.

اینجا را کلیک کنید تا نگاهی به کاتالوگ نمایشگاه قبلی بیندازید.

هزینه ارسال:

۱۸ پوند برای هر کار (۱۲ پوند برای هر اثر برای هنرمندان ۳۵ ساله و کمتر)

جوایز:

جایزه Winsor & Newton : £۳,۰۰۰

جایزه محصول Winsor & Newton: ۱۰۰۰ : £۱,۰۰۰

باز شدن ثبت نام: ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹

مهلت ثبت نام: ۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۹۸)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

گروه نویسندگان

ناصر فکوهی

مفهوم «زشتی» دارای جوهری زیستی (بیولوژیک) است و به نظر می رسد در تمام زبان ها، واژه ای برای آن وجود داشته باشد که  اغلب حرکت و ادایی را نیز همراهی می کند؛ و این گویای از راه رسیدن یک «شر» است. در حقیقت، موجودیت انسان،  یک اندام زیستی (ارگانیسم) است که خود را از سایر موجودات از خلال نگاهی آینه وار به خود از دیگر موجودات زنده، تشخیص می دهد و از این رو، به شدت از هرگونه هویتی که نسبت به شکل ها  و یا فرایندهای «متعارف» ِ هم نوع خویش، فاصله داشته باشند، واکنش نشان می دهد. این نگاه همچنین در رابطه با همه موجودات زیستی دیگر و حتی  نسبت به صورتبندی های  معدنی (یک صخره «زشت») نیز با همین واکنش همراه است. در این چارچوب است که می توان فهمید چرا واژه اسکروس  ِ  هومر  به دست هیپوکریت  می افتد، تا مشخص باشد «از شکل افتادگی» فیزیولوژیک چه معنایی دارد؛ در زبان روسی  بزوبرازییه ( با معنی تحت الفظی «بدون تصویر»). در زبان فرانسه واژه laid، از واژه باستانی ژرمانیک، leid می آید که معنای نوعی دلزدگی را می دهد همچون واژه انگلیسی loath. و خنده در این میان، داغی است بر پیشانی امر زشت به مثابه امر مضحک تا نوعی دفاع فردی را به دفاعی  اجتماعی تبدیل کند.  رابطه میان زشتی ِ فیزیکی یا این سازوکار حیاتی را، غرب به ابعادی متافیزیکی، اخلاقی، سیاسی، زیباشناختی رسانده است و برای این کار نوعی از جهان بینی  را به کار برده   که حرکت از منفی به مثبت را  به سود بینش ِ تمامیت خواه و محور بینانه خود  به کار می گیرد.  بدین ترتیب  امر زشت در زوج زیبا / زشت  در همان کارکردی قرار داده می شود  که  زوج های  درست /  نادرست و  خوب / بد؛ و در بسیاری موارد نیز  با آنها یکی گرفته می شود.  در نتیجه همان گونه  که فلسفه و علم به جنگ  امر نادرست می روند، و  اخلاق  به نبرد با  امر بد بر می خیزد، هنر نیز به کار گرفته می شود که با ابزاری نظری به جنگ امر زشت برود. و این امر نه فقط  در آثار  کم اهمیت (روزمره) که در آنها، امر زیبا، تنها  رسالت تنظیم و همیاری  زنده برای  استفاده کنندگان است، بلکه همچنین  در آثار پر اهمیتی که در آنها، هنر ِ امر زیبا، دعوی رسیدن به اوج را دارد.    

البته در این فرایند، مخالفانی هم وجود داشته اند: در نزد بسیاری از کنشگران دوره رنسانس مثلا در نزد ساد، قدرت و اصالت ِ گاه هیولایی  طبیعت،  امری جوهری تر  از  توازن در آن را نشان می دهد؛  و حتی زیباشناسی  کانت نیز  تا حدی  در دغدغه  امر فرازش یافته بود.  از این رو  نیاز  بود تا به رمانتیسم برسیم و به خصوص به  «مقدمه کرامول» [هوگو] تا «امر از شکل افتاده ، زشت و مضحک»  بتواند به مثابه  عاملی مثبت  در خلاقیت [هنری] به حساب آورده شود و نه فقط به مثابه  داده ای با توان دافعه در برابر تجلی الهی همچون زمانی که خداوند گناه را در سخن بوسوئه تجلی می بخشد) . از این زمان است که نظریه  هنر،  رفته رفته  و برغم  مقاومت های ایدئولوژیک  که به ریشه های همان غرب  می رسیدند ، توانست  وارد آثار  مهم  هنری، چه در عرصه  کلاسیک و چه در عرصه های مدرن و  بیگانه گرا(اگزوتیک) شود؛ عناصری که همواره به تنش هایی دامن زدند: گاه با موضوع هایی که انتخاب می کردند و گاه و به ناچار در ساختارهای ِ دریافت حسی ای که به کار می بردند. و سرانجام نباید فراموش کرد که فاصله گرفتن از اندام گرایی  در هنر، سرانجام زمانی در قرن بیستم به وقوع پیوست که دیگر خلاقیت  از خلال  شکل ها – یعنی در مسیری که از دوره یونان باستان  اصل بود –انجام نمی گرفت  تا به ایجاد  قابلیت های  عناصر کاربردی  بیانجامد، بلکه با تبعیت از مسیری که صنعتی کردن ترسیم کرده بود؛ امر زشت  پی گرفته شد،  زیرا  اندام وارگی آن  لزوما از  شکل ما تبعیت نمی کرد و حتی شاید به  دلیل شبکه ای بودنش، دیگر اصولا امری ارگانیک نبود.     

و همانگونه که انتظار می رفت، این  کژراه های بی شمار که امر زشت در هنر پی گرفت، امروز به یک هماهنگی  از نگاه ها و انتخاب های تازه، هستی شناختی، سیاسی و اخلاقی منجر شده اند، به گونه ای که کژراه ها ممکن است به نظر به همان اندازه خلاق و بارور بیایند  که تمامیت های بی نقص ( امری که برای ما غربی ها تازه است، اما پیشینه ای طولانی در  فرهنگ های  غیر اروپایی دارد)  

 

گروه نویسندگان

ترجمه اول که به نظر بهتر است:

آمریکا، هر چه داشتم به تو دادم و اکنون هیچ ام.

آمریکا، دو دلار و بیست و هفت سنت، 17 ژانویه 1956.

تحمل افکارِ خود را ندارم.

امریکا، کی جنگ انسانی را تمام می کنیم؟

گورت را گم کُن با آن بمب اتم ات.

حالم خوب نیست، مزاحمم نشو.

تا وقتی حالم سرِ جایش نیاید، شعر نخواهم نوشت.

آمریکا کی فرشته گون خواهی شد؟

کیی لباس هایت را خواهی کند؟

کی از میان گور به خود خواهی نگریست؟

 کی لایق یک] میلیون تروتسکیست­­ات] خواهی شد؟

ادامه شعر را از اینجا دانلود کنید.

متن اصلی شعر:

America by Allen Ginsberg
America I've given you all and now I'm nothing.
America two dollars and twentyseven cents January
17, 1956.
I can't stand my own mind.
America when will we end the human war?
Go fuck yourself with your atom bomb.
I don't feel good don't bother me.
I won't write my poem till I'm in my right mind.
America when will you be angelic?
When will you take off your clothes?
When will you look at yourself through the grave?
When will you be worthy of your million Trotskyites?
America why are your libraries full of tears?
America when will you send your eggs to India?
I'm sick of your insane demands.
When can I go into the supermarket and buy what I
need with my good looks?
America after all it is you and I who are perfect not
the next world.
Your machinery is too much for me.
You made me want to be a saint.
There must be some other way to settle this argument.
Burroughs is in Tangiers I don't think he'll come back
it's sinister.
Are you being sinister or is this some form of practical
joke?
I'm trying to come to the point.
I refuse to give up my obsession.
America stop pushing I know what I'm doing.
America the plum blossoms are falling.
I haven't read the newspapers for months, everyday
somebody goes on trial for murder.
America I feel sentimental about the Wobblies.
America I used to be a communist when I was a kid
I'm not sorry.
I smoke marijuana every chance I get.
I sit in my house for days on end and stare at the roses
in the closet.
When I go to Chinatown I get drunk and never get laid.
My mind is made up there's going to be trouble.
You should have seen me reading Marx.
My psychoanalyst thinks I'm perfectly right.
I won't say the Lord's Prayer.
I have mystical visions and cosmic vibrations.
America I still haven't told you what you did to Uncle
Max after he came over from Russia.

I'm addressing you.
Are you going to let your emotional life be run by
Time Magazine?
I'm obsessed by Time Magazine.
I read it every week.
Its cover stares at me every time I slink past the corner
candystore.
I read it in the basement of the Berkeley Public Library.
It's always telling me about responsibility. Business-
men are serious. Movie producers are serious.
Everybody's serious but me.
It occurs to me that I am America.
I am talking to myself again.

Asia is rising against me.
I haven't got a chinaman's chance.
I'd better consider my national resources.
My national resources consist of two joints of
marijuana millions of genitals an unpublishable
private literature that goes 1400 miles an hour
and twenty-five-thousand mental institutions.
I say nothing about my prisons nor the millions of
underprivileged who live in my flowerpots
under the light of five hundred suns.
I have abolished the whorehouses of France, Tangiers
is the next to go.
My ambition is to be President despite the fact that
I'm a Catholic.
America how can I write a holy litany in your silly
mood?
I will continue like Henry Ford my strophes are as
individual as his automobiles more so they're
all different sexes.
America I will sell you strophes $2500 apiece $500
down on your old strophe
America free Tom Mooney
America save the Spanish Loyalists
America Sacco & Vanzetti must not die
America I am the Scottsboro boys.
America when I was seven momma took me to Com-
munist Cell meetings they sold us garbanzos a
handful per ticket a ticket costs a nickel and the
speeches were free everybody was angelic and
sentimental about the workers it was all so sin-
cere you have no idea what a good thing the
party was in 1835 Scott Nearing was a grand
old man a real mensch Mother Bloor made me
cry I once saw Israel Amter plain. Everybody
must have been a spy.
America you don't really want to go to war.
America it's them bad Russians.
Them Russians them Russians and them Chinamen.
And them Russians.
The Russia wants to eat us alive. The Russia's power
mad. She wants to take our cars from out our
garages.
Her wants to grab Chicago. Her needs a Red Readers'
Digest. Her wants our auto plants in Siberia.
Him big bureaucracy running our fillingsta-
tions.
That no good. Ugh. Him make Indians learn read.
Him need big black niggers. Hah. Her make us
all work sixteen hours a day. Help.
America this is quite serious.
America this is the impression I get from looking in
the television set.
America is this correct?
I'd better get right down to the job.
It's true I don't want to join the Army or turn lathes
in precision parts factories, I'm nearsighted and
psychopathic anyway.
America I'm putting my queer shoulder to the wheel.

Berkeley, January 17, 1956

 و ترجمه دیگر که در سایت خانه شاعران جهان منتشر شده است.

 

گروه نویسندگان